Construction of Citizenship in Teaching Practices of Social Sciences at a Higher Level. Case Study

Authors

  • Rosana Inés Brufal Unipe- Normal 3

Keywords:

Construction of citizenship, Teaching of social sciences, Professional situation, Class device

Abstract

Our research, framed in Professional Didactics, analyzes the classroom practices of a Higher Level Social Sciences teacher. We seek to understand how the teacher solves problems related to the construction of citizenship that she recognizes in her teaching. During the fieldwork, we conducted two interviews with the teacher and recorded videos of the classes. Based on the systematization, reading, and relationship between these records, we selected two filmed class episodes that we observed along with the teacher in the second interview. The analyses carried out during this work allow us to advance in understanding the relationships that the teacher establishes between the construction of citizenship and her teaching practices deployed within the professional situation of the class.

References

Clot, Y. (2010). La psicología del trabajo en Francia y la perspectiva de la clínica de la actividad (traducción de Elisabeth Muñoz de Corrales). Fractal: Revista de Psicología, 22(1), 207-243.

Clot, Y. y Faïta, D. (2000). Genres et styles en analyse du travail. Concepts et méthodes. Travailler, (4), 7-42 https://psychanalyse.cnam.fr/revue-travailler/presentation-et-sommaire/numero-4/theorie-genres-et-styles-en-analyse-du-travail-concepts-et-m-thodes--467242.kjsp

Diseño Curricular para la escuela primaria (2004) Segundo ciclo de la escuela primaria. Educación General Básica. Tomo 1. Buenos Aires. https://buenosaires.gob.ar/areas/educacion/curricula/pdf/dep1.pdf

Hamilton, D. (1993). Orígenes de los términos educativos “clase” y “currículum”. Revista Iberoamericana de Educación, (1). https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie01a06.htm

Huppert, G. (1984). Public Schools in Renaissance France, Urbana, University of Illinois Press, XVII-159.

Mayen, P. (2012). Les situations professionnelles: un point de vue de didactique professionnelle. Phronesis, 1(1), 59-67. DOI: https://doi.org/10.7202/1006484ar

<https://www.erudit.org/fr/revues/phro/2012-v1-n1-phro1825121/1006484ar/>

[Las situaciones profesionales: un punto de vista de la didáctica profesional, traducción de E. Muñoz de Corrales. En A.

Pereyra y L. Calderón, (comps.) (2021), Didáctica profesional y trabajo docente. Aportes teóricos para su análisis en la formación (pp. 105-118). UNIPE: Editorial Universitaria]

Pagés, J. (2009). Enseñar y aprender ciencias sociales en el siglo XXI: reflexiones casi al final de una década. En Investigación en Educación, Pedagogía y Formación Docente, II Congreso Internacional. Libro 2 (pp. 140-154). Universidad Pedagógica Nacional-Universidad de Antioquia-Corporación Interuniversitaria de Servicios.

Pastré P. (2011). La didactique professionnelle. Un point de vue sur la formation et la professionnalisation. Education sciences & society, 2(1), 83-95.

Pereyra, A., Moscato, P., Calderón L. y Oviedo, M. (2016). Análisis de las prácticas docentes desde la didáctica profesional. Unipe: Editorial Universitaria.

Piaget, J. y Gréco, P. (1974). Aprendizagem e conhecimento. Freitas Bastos. Profesorado de Educación Primaria (noviembre de 2009). Resolución Nº 6635/12. https://buenosaires.gob.ar/areas/educacion/curricula/pdf/pep6635.pdf

Sensevy, G. (2007). Des catégories pour décrire et comprendre l’action didactique. En G. Sensevy y A. Mercier (dir.), Agir ensemble. L’action didactique conjointe du professeur et des élèves (pp. 13-50). Presses Universitaires de Rennes.

Vergnaud, G. (1990). La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, 10(23), 133-170

Vergnaud, G. (1996a). Au fond de l’action, la conceptualisation. En J-M. Barbier (dir.), Savoirs théoriques et savoirs d’action (pp. 275-292). PUF.

Vergnaud, G. (1996b). Some of Piaget’s Fundamental Ideas Concerning Didactics. Prospects, 26(1), 183-194.

Published

2024-08-28

Issue

Section

Artículos