Pedagogical unit and teacher training: a training device for teacher candidates in clinical practice in the classrooms on beginning literacy

Authors

  • Alejandra Rossano Docente ENS 7
  • Violeta Wolinsky
  • Valeria Buitron docente ENS 7 - FFyL UBA

Keywords:

Teacher training, literacy, pedagogical unit, learning chronologies

Abstract

An investigation is presented that deals with teacher training in beginning literacy at the Escuela Normal Superior Nº 7 of the City of Buenos Aires, a teacher certification college. It is proposed to design, implement and explore a teacher training device to search the connections between the subject Initial Literacy and classroom practice. It intends to accompany the processes of initial literacy proposed by the pedagogical unit at the primary level, through diversified teaching proposals and flexible and focused groupings. It is a qualitative study of an exploratory nature that assumes an educational research perspective called “design studies”. The device proved its potential for training teachers and monitoring children’s learning, but also its complexity and the need to install certain conditions for its operation.

References

Ferreiro, E. (1991). La construcción de la escritura en el niño. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 12(3), 5-14.

Ferreiro, E. (2009). Desestabilización de las escrituras silábicas: alternancia y desorden con pertinencia. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 30(2), 6-13.

Ferreiro, E. y Gómez Palacio, M. (1982). Análisis de las perturbaciones en el proceso de aprendizaje de la lecto-escritura (fascículos 1 a 5). México: Dirección General de Educación Especial, SEP-OEA.

Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI.

Ferreiro, E. y Vernon, S. (1992). La distinción palabra/nombre en niños de 4 y 5 años. Infancia y Aprendizaje, (58), 15-28.

Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires. (2019). Aportes para el desarrollo curricular : Prácticas del Lenguaje, recorridos de lectura literaria. Buenos Aires: Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Ministerio de Educación e Innovación. https://buenosaires.gob.ar/nivel-primario/diseno-curricular

Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires. (2020). Contenidos priorizados para el ciclo lectivo 2021: nivel primario. Buenos Aires: Ministerio de Educación del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. https://buenosaires.gob.ar/sites/default/files/media/document/2021/02/08/01fc3fa0639ce51bdc767bbbbb1971963db97351.pdf

Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. (2021). Leer y escribir con juegos y canciones. Orientaciones para docentes. Buenos Aires: Ministerio de Educación del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. https://buenosaires.gob.ar/sites/default/files/media/document/2021/07/14/0ebdef10711deb3f7a6b0c470060d8811fa23d28.pdf

Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. (2022). Palabras en juego. Alfabetización inicial. Orientaciones para docentes. Buenos Aires: Ministerio de Educación del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. https://biblioteca-digital.bue.edu.ar/catalogo/palabras-en-juego-alfabetizacion-inicial/9260/detalle/9531

Kaufman, A. M. y Caldani, F. (2018). Progresiones de los aprendizajes. Prácticas del Lenguaje: primer ciclo. Buenos Aires: Ministerio de Educación del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. https://buenosaires.gob.ar/sites/default/files/media/document/2018/12/10/655a2499f45f3e02491396e73b392f1f35dd016d.pdf

Lerner, D., Stella, P. y Torres, M. (2009). Formación docente en lectura y escritura: recorridos didácticos. Buenos Aires: Paidós.

Molinari, C. y Ferreiro, E. (2007). Identidades y diferencias en las primeras etapas del proceso de alfabetización. Escrituras realizadas en papel y en computadora. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 28(4), 18-30.

Rinaudo, M. C. y Donolo, D. (2010). Estudios de diseño. Una perspectiva prometedora en la investigación educativa. Revista de Educación a Distancia, (22), 1-29.

Terigi, F. (2020). No nos prepararon para esto. En Ministerio de Educación, Seguimos educando en las escuelas. Acompañar, cuidar, enseñar (pp. 32-33). Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Vernon, S. (1986). El proceso de construcción de la correspondencia sonora en la escritura (en la transición entre los períodos presilábicos y silábicos) [Tesis de maestría], DIE, Cinvestav, México.

Vernon, S. (1998). Comentarios a la tesis de Mónica Alvarado: Conciencia fonológica y escritura en niños preescolares. La posibilidad de omitir el primer segmento. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 19(3).

Zamudio, C. (2008). Influencia de la escritura alfabética en la segmentación de sonidos vocálicos y consonánticos. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 29(1).

Published

2023-08-04

Issue

Section

Artículos