An Analytical View of Professional Didactics from the Perspective of Didactics of Mathematics

Authors

  • Patricia Sadovsky Universidad Pedagógica Nacional

Keywords:

Didactics of Mathematics, Professional Didactic, Relationships between disciplines, Collaborative Approach

Abstract

This paper examines some relationships between the Didactics of Mathematics and the Professional Didactics. In this sense, the purpose of this work –as shared by part of the academic world– is problematizing the relationships between research practices and teaching practices. To this end, the issues on which each of the disciplines focuses are synthesized, as well as the transformations to which research developments have given rise. On this basis, this document discusses the transfer of some concepts from the field of Didactics of Mathematics to that of Professional Didactics, and analyses conditions for their convergence and cooperation in the study of teaching processes. Likewise, the work argues that the way teachers are considered in research processes intervenes in the questions that researchers ask, in the type and scope of the knowledge produced and in the relationships between theory and practice.

References

Arsac, G. et al. (1992). Initiation au raisonnement déductif au collège. Une suite de situations permettant l’appropiation des règles du débat mathématique. Presses Universitaires de Lyon.

Artigue, M. (1990). Ingénierie didactique. Recherches en didactique des mathématiques, 9(3), 281-308.

Artigue, M. (2020). Méthodologies de recherche en didactique des mathématiques: Où en sommes-nous? Educação Matemática Pesquisa, 22(3), 25-64. http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i3p025-064

Balacheff, N. (2000). Procesos de prueba en los alumnos de matemáticas (P. Gómez, Trad.). Universidad de los Andes. Una empresa docente.

Barallobres, G. (2013). La noción de cientificidad en la teoría de situaciones didácticas. Educación Matemática, 25(3), 9-25.

Baroth, M. (2021). El análisis de las huellas de la actividad: un aporte a los procesos de profesionalización. En L. Pereyra y A. Calderón (comps.), Didáctica Profesional y trabajo docente (pp. 375-386). Unipe: Editorial Universitaria.

Bednarz, N. (2013). Regarder ensemble autrement: ancrage et développement des rechreches collaboratives en éducation au Québec. En N. Bednarz, Recherche collaborative et pratique enseignante. Regarder ensemble autrement (pp. 13-29). L'Harmattan.

Brousseau, G. (1986). Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques. Recherches en didactique des mathématiques, 7(2), 33-115.

Brousseau, G. (1998). Théorie des situations didactiques. La Pensée Sauvage.

Brousseau, G. (2000). Educación y Didáctica de la Matemática. Revistas de Educación Matemática, 12(1), 5-38.

Brousseau, G. (2007). Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didácticas. Libros del Zorzal.

Carlino, P. y Cordero G. (2023). Enseñar con escritura y enseñar a escribir: enfoque entrelazado mediante colaboración interdisciplinar. Lengua y Sociedad. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 22(2), 35-64. https://www.aacademica.org/paula.carlino/306

Castorina, J. A. (2022). La reflexividad en la Didáctica Profesional. Hacia un programa interdisciplinario de estudio. Análisis de las Prácticas, (1), 15-43.

Castorina, J. A. et al. (2020). La interacción docente-investigador en las entrevistas de autoconfrontación. Espacios en blanco. Revista de Educación, 30(1), 179-199. doi:https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-271

Castorina, J. A. y Sadovsky, P. (2021a). Los problemas de la intervención de los valores en la investigación en Didáctica de la Matemática. Análisis y crítica. En J. A. Castorina y P. Sadovsky (dirs.), Saberes y conocimientos en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Problemas conceptuales (pp. 191-214). Unipe: Editorial Universitaria.

Castorina, J. A. y Sadovsky, P. (2021b). El significado de los conocimientos en los procesos. En J. A. Castorina y P. Sadovsky, Saberes y conocimientos en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Problemas conceptuales (pp. 13-44). Unipe: Editorial Universitaria.

Charlot, B. (2007). La relación con el saber. Elementos para una teoría. Libros del Zorzal.

Chevallard, Y. (1997). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Aique.

Chevallard, Y. (2013). Educación y didáctica: una tensión esencial. En Y. Chevallard, La matemática en la escuela. Por una revolución epistemológica y didáctica (pp. 129-182). Libros del Zorzal.

Clot, Y. (1999). La fonction psychologiue du travail. PUF.

Clot, Y. (2008). Travail et pouvoir d’agir. PUF.

Dezzuter, O. y Pastré, P. (2021). Didácticas de las disciplinas escolares y didáctica profesional. En A. Pereyra y L. Calderón, Didáctica profesional y trabajo docente (pp. 425-444). Unipe: Editorial Universitaria.

Duval, R. (2006). Un tema crucial en educación matemática: la habilidad para cambiar de registro de representación. La gaceta de la Real Sociedad Matemática, 9(1), 143-168.

Fernández, G. y Clot, Y. (2007). Entrevistas en auto-confrontación: un método en clínica de la actividad. Laboreal, 3(1), 15-19.

Lieberman, A. (1996). Collaborative Research: Working With, Not Working On. Educational Leadership, 43(5), 29-32.

Passeron, J. -C. y Revel, J. (2005). Penser par cas. Raisonner à partir de singularités. En J. -C. Passeron y J. Revel, Penser par car (pp. 9-44). École de Hautes Étudess en Sciences Sociales.

Pastré, P. (2007). Quelques réflexions sur l’organisation de l’activité enseignante. Recherche & Formation, (56), 81-93.

Pastré, P. (2011). La Didactique Professionelle. Un point de vue sur la formation et la professionnalisation. Education, Sciences & Society, 2(1), 83-95.

Pastré, P. (2021). Aprendizaje y actividad. En A. Pereyra y L. Calderón, Didáctica profesional y trabajo docente (pp. 205-237). Unipe: Editorial Universitaria.

Pastré, P., Mayen, P. V. y Vergnaud, G. (2006). La didactique professionnelle. Revue française de pédagogie, (154), 145-198.

Perrin-Glorian, M. -J. (1994a). Théorie des situations didactiques: naissance, développement, perspectives. En M. Artigue, R. Gras, C. Laborde y P. Vignot, Vingt ans de didactique des Mathématiques en France. Hommage à Guy Brousseau et Gérard Vergnaud (97-147). La Pensée Sauvage.

Perrin-Glorian, M. -J. (1994b). Contraintes de fonctionnement des enseignants au collège: ce que nous apprend l’étude de “classes faibles”. Petit X, (35), 5-40.

Quaranta, M. E. (2007). Gérard Vergnaud: Los aportes a la Didáctica de la Matemática y a las prácticas de enseñanza. En C. Broitman, Enseñar matemática en el nivel inicial y primario (pp. 1-15). 12ntes.

Robert, A. (2003). De l’idéal didactique aux déroulements réels en classe de mathématiques: le didactiquement correct, un enjeu de la formation des (futurs) enseignants (en collège et lycée). (I. N. Pédagogique, Ed.). Didaskalia, (22), 99-116.

Robert, A. (2004). Que cherchons-nous à comprendre dans les pratiques des enseignants? En M. -L. Peltier-Barbier, Dur d’enseigner en ZEP (pp. 15-32). La Pensée Sauvage.

Robert, A. y Rogalski, J. (2002). Le système complexe et coherent des pratiques des enseingnats des mathématiques: une double approche. La revue canadienne des sciences, des mathématiques et des technologies, 2(4), 505-528.

Sadovsky, P. y Castorina, J. A. (2020). Enseñar en tiempos de excepción: nuevos desafíos pedagógicos, incertidumbre y reconocimiento social. En I. Dussel, P. Ferrante y D. Pulfer, Pensar la educación en tiempos de pandemia II (pp. 211-224). Unipe: Editorial Universitaria-Clacso.

Sadovsky, P. y Castorina, A. (2022). Travail collaboratif avec des enseignants et transformation de subjectivités. Éthique en éducation et en formation, 12, 72-91. doi:https://doi.org/10.7202/1090444ar

Sensevy, G. (2011). Le sens du savoir. Éléments pour une théorie de l’action conjointe en didactique. De Boeck.

Vergnaud, G. (1990). La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, 10(2-3), 133-169.

Vergnaud, G. (1996). Algunas ideas fundamentales de Piaget en torno a la Didáctica. Piaget y la Educación, XXVI(1), 195-207.

Vergnaud, G. (2008). De la didactique des disciplines à la didactique professionnelle il n'y a qu'un pas. Travail et Apprentissages, (1), 51-57. doi:DOI 10.3917/ta.001.0051

Vinatier, I. (2021). La entrevista de coexplicitación entre el investigador y los docentes: un camino hacia el surgimiento y la expresión del sujeto “capaz”. En A. Pereyra y L. Calderón, Didáctica profesional y trabajo docente (pp. 119-146). Unipe: Editorial Universitaria.

Published

2024-08-28

Issue

Section

Artículos