Pedagogical crossroads, seed and foundation of knowledge in the initial training
Keywords:
Pedagogical crossroads, teaching practices, experience, teaching knowledgeAbstract
The process of teacher training involves facing unexpected situations in the secondary school classroom. These events, which we call pedagogical crossroads, challenge the knowledge acquired in initial training, causing discomfort and forcing practitioners to seek solutions that require original decision-making in the urgency of their practices. Crossroads become pedagogical experiences when they undergo the shutter of reflection. They require pausing to think about what happened, seeking to understand the impact on practice. In this work, we examine how practitioners at Universidad Nacional de San Luis (UNSL) record and reflect on these crossroads through narrative devices, in order to build pedagogical knowledge that supports their future teaching practices.
References
Blanco García, N. (2006). Saber para vivir. En A. M. Piusi y A. Mañeru, Educación, nombre común femenino (pp. 158-183). Octaedro.
Caporossi, A. (2020). La narrativa como dispositivo para la construcción del conocimiento profesional de las prácticas docentes. En L. Sanjurjo (coord.), Los dispositivos para la formación en las prácticas profesionales (pp. 107-149). Homo Sapiens Ediciones.
Cifali, M. (2005). Enfoque clínico, formación y escritura. En L. Paquay (coord.), La formación profesional del Maestro. Estrategias y competencias. Fondo de Cultura Económica.
Contreras Domingo, J. (2013). Saber de la experiencia en la formación inicial del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(3), 125-136.
Contreras Domingo, J. (2016). Relatos de experiencia, en busca de un saber pedagógico. Revista Brasileira de pesquisa (Auto)biográfica, Salvador, 1(1), 14-30.
Contreras Domingo, J. y Orozco Martínez, S. (2016). Explorando el saber pedagógico en nuestras clases. En J. Contreras Domingo (comp.), Tensiones fructíferas: explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado. Una mirada desde la experiencia (pp. 11-31). Octaedro.
Contreras Domingo, J. y Pérez de Lara Ferré, N. (comps.) (2010). Investigar la experiencia educativa. Morata.
Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma. Revista de Psicologia i Ciències de l'Educació, (19), 87-112.
Real Academia Española (s/f). Encrucijada. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/encrucijada.
Sardi, V. (coord). (2013). Relatos inesperados. La escritura de incidentes críticos en la formación docente en Letras. UNLP- EDULP.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Paidós.