The entrance to the university, views and experiences

Authors

  • María Adelaida Benvegnú
  • Yamila Goldenstein Jalilf

Keywords:

University entrance, diversity, pedagogical reflection

Abstract

This paper seeks to problematize and conceptualize some aspects of the experience of entering the National University of José C Paz, based on group interviews conducted with students of the Beginning Cycle by teachers of the Reading and Writing Workshop. The intention is to contribute to developing a pedagogical thinking that allows for a better understanding of the processes they go through when becoming university students. It is framed in a formative project that dialogues the traces of experience with theoretical contributions. Issues are identified, and questions are formulated that could constitute objects of new analyses. It´s hoped that these ideas will serve to strengthen institutional actions aimed at supporting the educational trajectories of the students.

References

Albarello F., Nigro, P. y Peret, M. (2023). El aula interpelada: desafíos de las narrativas

transmedia a las prácticas de enseñanza. En Narrativas transmedia para aprender y enseñar: ecologías ampliadas en la cultura digital (pp. 157-176). Magro.

Araujo, S. (2017). Entre el ingreso y la graduación: el problema de la democratización en la universidad. Espacios en Blanco. Revista de Educación, (27), 35-61.

Bruner, J. (1998). Acción, pensamiento y lenguaje. Alianza.

Carlino, P. (2002). ¿Quién debe ocuparse de enseñar a leer y a escribir en la universidad? Tutorías, simulacros de examen y síntesis de clases en humanidades. Revista Lectura y Vida, 23(1), 6-14.

Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: Un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere, Revista Venezolana de Educación, 6(20), 409-420.

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista mexicana de investigación educativa, 18(57), 355-381.

Carlino, P. (2017). Dos variantes de la alfabetización académica cuando se entrelazan la lectura y la escritura en las materias. Signo y pensamiento, 36(71), 18-34.

Charlot, B. (2006). La relación con el saber. Elementos para una teoría. Libros del Zorzal.

Charlot, B. (2013). La relación de los jóvenes con el saber en la escuela y en la universidad, problemáticas, metodologías y resultados de las investigaciones. Revista Polifonías, 3(4), 15-35.

Contreras, D. J. y Pérez de Lara Ferré, N. P. (2010). Investigar la experiencia educativa. Morata.

Cope, B. y Kalantzis, M. (2009). Multiliteracies. New Literacies, New Learning. University of Illinois Urbana-Champaign, publicación online. https://newlearningonline.com/_uploads/pedagogiesm-litsarticle.pdf

Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. En A. Coulon, Etnometodología y educación (pp. 230-230). Paidós.

Espinoza, A., Casamajor, A. y Pitton, E. (2009). Enseñar a leer textos de ciencias. Paidós.

Ferrarelli, M. (2023). Las propuestas transmedia en perspectiva: participación, alfabetismos y tecnodidáctica. En M. Ferrarelli (comp.), Narrativas transmedia para aprender y enseñar: ecologías ampliadas en la cultura digital. Magro.

Ferrarelli, M. y Goldenstein Jalif, Y. (2021). Reflexiones de frontera. Nuevas brechas y la imposibilidad de habitar el mundo actual en modo analógico. Revista - El Arcón de CLIO. https://revista.elarcondeclio.com.ar/reflexiones-de-frontera-nuevas-brechas-y-la-imposibilidad-de-habitar-el-mundo-actual-en-modo-analogico/

Lahire, B. (1994). Les raisons de l'improbable: les formes populaires de la “réussite” à

l'école élémentaire. L'Education prisonnière de la forme scolaire? Scolarisation et socialisation dans les sociétés industrielles. Presses Universitaires de Lyon.

Mercer, N. (2001). Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Cognición y desarrollo humano. Paidós.

Scolari, C. A. (2018). Alfabetismo transmedia en la nueva ecología de los medios. Libro blanco. Transmedia Literacy.

Scolari, C. A., Winocur, R., Pereira, S. y Barreneche, C. (2018). Alfabetismo transmedia. Una introducción. Comunicación y sociedad, (33), 7-13.

Storino, S. (febrero de 2023). Discurso de apertura al primer encuentro de docentes del Ciclo de Inicio Universitario de UNPaz.

Terigi, F. (2017). Trayectorias escolares: aportes para el análisis de la escolarización secundaria. En. N. Filidoro et al. (comps.), Pensar las prácticas educativas y psicopedagógicas. I Jornadas de Educación y Psicopedagogía (pp. 87-101). FFyL, UBA.

Terigi, F. (2021). Conversatorio: El acceso al nivel superior como transición educativa. Subsecretaría de Educación Superior de la Provincia de Santa Fe.

Published

2025-06-13

Issue

Section

Dossier: La dimensión colectiva del trabajo docente