A Collaborative Experience in Secondary School: Reflections on a Situation with which a Natural Sciences sequency begins
Keywords:
Collaborative work, natural sciences, secondary school, diversity of school trajectories, reading and writing to learnAbstract
We propose ourselves to reflect on exchanges carried out by a Collaborative Working Group (GTC) made up of researchers and first year teachers from secondary schools. We focus on the initial situation of a sequence for the teaching of Natural Sciences to students with heterogeneous trajectories in reading and writing. There search adopts a descriptive-interpretative modality with contributions from Didactic Engineering. The experience carried out made it possible to address a complex problem and to conceive the teaching of the area teaching natural sciences to students who cannot read or write independently. We take the Theory of Activity as a tool –in dialogue with situated constructivism– to interpret the production of knowledge and the functioning of de GTC.
References
Acevedo, C. y Gomel, A. (2020). Conceptos e intersubjetividad en las clases de ciencias. Una aproximación vigotskiana. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 30(2), 21-30.
Artigue, M. (2002). Ingénierie didactique: que rôledans la recherche didactique au jourd ´hui? En A. Terrisse (dir.), Les dossiers des Sciences de l´Education. Didactique des disciplines scientifiques et technologiques: concepts et méthodes. Revue Internationale des Sciences de l´Education. Presses Universitaires du Mirail, nº 8.
Artigue, M., Douady, R. y Moreno, L. (1998). Ingeniería didáctica en educación matemática. Un esquema para la investigación y la innovación en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. Grupo Editorial Iberoamérica.
Brousseau, G. (2007). Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didácticas. Libros del Zorzal.
Castorina, J. A. (1996). El debate Piaget-Vigotsky: la búsqueda de un criterio para su evaluación. En J. A. Castorina, E. Ferreiro, E., M. K. de Oliveira y D. Lerner, Piaget-Vigotsky: contribuciones para replantear el debate (pp. 9-44). Paidós.
Castorina, J. A. (2012). Los procesos funcionales y las tesis básicas de la teoría psicogenética. En J. A. Castorina, Psicología y Epistemología Genéticas (pp. 119-144). Lugar editorial.
Castorina, J. A. y Barreiro, A. (2016). Contribuciones de la psicología constructivista a la comprensión del aprendizaje escolar. En E. J. Huaire, A. Elgier y G. Maldonado (eds.), Aportes de la psicología cognitiva latinoamericana a los procesos de aprendizaje (pp. 197-210). Editorial Escuela de Posgrado de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle.
Cole, M., y Engeström, Y. (1993). A cultural historical approach to distributed cognition. En G. Salomon (ed.), Distributed Cognitions: Psychological and Educational Considerations (pp. 1-46). Cambridge University Press.
Cole, M. y Engeström, Y. (2007). Cultural-historical approaches to designing for development. En J. Valsiner y A. Rosa, The Cambridge handbook of sociocultural psychology (pp. 484-507). Cambridge University Press.
Davydov V. V. (1990). Types of Generalization in Instruction: Logical and Psychological Problems in the Structuring of School Curricula. National Council of Teachers of Mathematics.
Deleuze, G. y Guattari, F. (1994). What is Philosophy? Columbia University Press.
Desgagné, S., Bednarz, N., Lebuis, P., Poirier, L., Couture, C. (2001). L’approche collaborative de recherche en éducation: un rapport nouveau à établir entre recherche et formation. Revue des sciences de l’éducation, 27(1), 33-64. http://id.erudit.org/iderudit/000305ar
Dyszel, F., Espinoza, A. M. y Acevedo, C. (2023). Experimentos en clases de ciencias: transacciones de significado en un grupo de trabajo colaborativo. Revista latinoamericana de estudios educativos, 53(1), 369-395.
Engeström, Y. (1987). Learning by Expanding: An Activity-Theoretical Approach to Developmental Research. Orienta-Konsultit.
Engeström, Y. (2001). El aprendizaje expansivo en el trabajo: hacia una reconceptualización teórica de la actividad. Journal of Education and Work, 14(1), 1-16
Espinoza, A (2006). La especificidad de las situaciones de lectura en “Naturales”. Lectura y vida, Revista Latinoamericana de Lectura, (27), 6-16.
Espinoza, A. (2021). Una reflexión sobre el trabajo colaborativo para la producción de conocimiento didáctico en Ciencias Naturales. En J. A. Castorina y P. Sadovsky (comps.), El significado de los conocimientos en los procesos de enseñanza y aprendizaje (pp. 119-139). UNIPE: Editorial Universitaria.
Espinoza, A., Acevedo, C. y Casamajor, A. (2020). La lectura en el primer ciclo de la escuela primaria: el caso de la nutrición humana. Confluencia de Saberes. Revista de Educación y Psicología, (2), 100-124.
Espinoza, A. M., Acevedo, C. y Casamajor, A. (2021). La Teoría de la Actividad y el Trabajo Colaborativo en la enseñanza virtual. Revista Irice, (40), 79-119.
Espinoza, A. M., y Casamajor, A. (2018). Leer para aprender Ciencias Naturales: un escenario poblado de imágenes, creencias y ocurrencias: Array. Espacios en blanco. Revista de Educación, (28), 107-129.
Espinoza, A., Casamajor, A., Pitton, E. y Muzzanti, S. (2009). Enseñar a leer textos de ciencias. Paidós.
Joffredo-Le Brun, S., Morellato, M., Sensevy, G. y Quilio, S. (2018). Cooperative engineering as a joint action. European Educational Research Journal, 17(1), 187-208.
Leontiev, A. N. (1981). Problemas del desarrollo de la psique. Universidad Estatal de Moscú.
Lerner, D. (1996). La enseñanza y el aprendizaje escolar. Alegato contra una falsa oposición. En J. A. Castorina, E. Ferreiro, E., M. K. de Oliveira y D. Lerner, Piaget-Vigotsky: contribuciones para replantear el debate (pp. 69-118). Paidós.
Lerner, D. (2001). Didáctica y Psicología: una perspectiva epistemológica. En J. A. Castorina (comp.), Desarrollos y problemas en Psicología Genética (pp. 273-290). Eudeba.
Morales, G., Sensevy, G. y Forest, D. (2017). About cooperative engineering: theory and emblematic examples. Educational Action Research, 25(1), 128-139.
Perrin-Glorian, M. J. (2009). Utilidad de la teoría de las situaciones didácticas para incluir los fenómenos vinculados a la enseñanza de las matemáticas en las clases normales. Revista Internacional Magisterio Educación y Pedagogía, (39), 10-16.
Roditi, E. (2010). Une collaboration entre chercheurs et enseignants dans le contexte français de la didactique des mathématiques. Éducation & Formation, (293), 199-210.
Sadovsky, P., Quaranta, M. E., Itzcovich, H., Becerril, M. M. y García, P. (2015). La noción de relaciones entre cálculos y la producción de explicaciones en la clase de matemática como objetos de enseñanza. Su configuración en el marco de un trabajo colaborativo entre investigadores y docentes. Educación matemática, 27(1), 7-36.
Sadovsky, P., Itzcovich, H., Quaranta, M. E., Becerril, M. M. y García, P. (2016). Tensiones y desafíos en la construcción de un trabajo colaborativo entre docentes e investigadores en didáctica de la matemática. Educación Matemática, 28(3), 1-22.
Savoie‐Zajc, L. y Descamps‐Bednarz, N. (2007). Action research and collaborative research: Their specific contributions to professional development. Educational action research, 15(4), 577-596.
Sensevy, G. (2011). Le sens du savoir. De Broek
Sensevy, G., Forest, D., Quilio, S. y Morales, G. (2013). Cooperative engineering as a specific design-based research. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 45(7), 1.031-1.043.
Vigotsky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo
Wertsch, J. V. (1988). Vygotsky y la formación social de la mente. Paidós.