A Collaborative Experience in Secondary School: Reflections on a Situation with which a Natural Sciences sequency begins

Authors

  • Ana María Espinoza
  • Adriana Mabel Casamajor UBA
  • Laura Cecilia Acevedo UBA

Keywords:

Collaborative work, natural sciences, secondary school, diversity of school trajectories, reading and writing to learn

Abstract

We propose ourselves to reflect on exchanges carried out by a Collaborative Working Group (GTC) made up of researchers and first year teachers from secondary schools. We focus on the initial situation of a sequence for the teaching of Natural Sciences to students with heterogeneous trajectories in reading and writing. There search adopts a descriptive-interpretative modality with contributions from Didactic Engineering. The experience carried out made it possible to address a complex problem and to conceive the teaching of the area teaching natural sciences to students who cannot read or write independently. We take the Theory of Activity as a tool –in dialogue with situated constructivism– to interpret the production of knowledge and the functioning of de GTC.

Author Biographies

Adriana Mabel Casamajor, UBA

Es Lic. y Prof. en Ciencias de la Educación, y Mg. En Metodología de la investigación científica. Se desempeña como profesora adjunta de Psicología Genética, Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires; profesora del Seminario Problemas Epistemológicos en la Investigación Educativa, Universidad Pedagógica Nacional; e investigadora de Instituto de Investigaciones CeFIEC, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, Universidad de Buenos Aires. Sus temas de investigación se centran en la Alfabetización Inicial y la Didáctica de las Ciencias Naturales. Desde el año 2000 investiga sobre la lectura, la escritura y la representación modélica para aprender Ciencias Naturales. Desde 2013 estudia estas mismas temáticas a partir de la constitución de grupos de trabajo colaborativo integrados por docentes e investigadores.

Laura Cecilia Acevedo, UBA

Es Lic. en Ciencias de la Educación y Dra. en Ciencias Sociales y Humanas. Se desempeña como profesora adjunta de Psicología y Aprendizaje de los Profesorados de Ciencias e investigadora del Instituto de Investigaciones CeFIEC, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, Universidad de Buenos Aires; y como docente e investigadora de la División de Pedagogía Universitaria, Departamento de Educación, Universidad Nacional de Luján. Su campo de investigación se orienta a la enseñanza y el aprendizaje de las Ciencias Naturales. Desde 2009 investiga sobre la lectura, la escritura y la representación modélica para aprender en esta área. Desde 2013 estudia estas mismas temáticas a partir de la constitución de grupos de trabajo colaborativos integrados por docentes e investigadores.

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Published

2025-06-13

Issue

Section

Dossier: La dimensión colectiva del trabajo docente