Teaching and learning social sciences in the first cycle: a shared effort

Authors

  • Alina Larramendy
  • Mariana Lewkowicz

Keywords:

Teaching and learning social sciences in the first cycle, curricular material, student productions, shared work between teachers

Abstract

We present an analysis of the work carried out with teachers in the province of Buenos Aires based on a teaching proposal for the first cycle developed by the Social Sciences team of the Provincial Directorate of Primary Education (DPEP). The proposal is part of a line of curricular production that covers all areas and is articulated with the work of the authorial teams with inspectors, directors and teachers of the provincial system within the framework of a policy of intensification of teaching sustained by the DPEP. In the Social Sciences meetings we focus on the shared analysis of the proposals of the Directorate, of the teaching projects carried out by the teachers based on these proposals and of the productions of the students. In this communication we analyze the different aspects addressed in the meetings and reflect on the shared work with and among teachers.

References

Aisenberg, B. (2012). Usos de la escritura en la enseñanza de la Historia. Revista Clío & Asociados. La historia enseñada, (16), 99-105. Universidad Nacional del Litoral y Universidad Nacional de La Plata. https://www.clio.fahce.unlp.edu.ar/article/view/clion16a05

Aisenberg, B., Larramendy, A., Azurmendi, E., Finocchietto, L., Lewkowicz, M., Muñiz, M., Pica, M. y Vázquez, G. (2020). Enseñar sobre resistencias indígenas a la conquista española en los Valles Calchaquíes. Una propuesta de contenidos y de análisis de fuentes primarias. En Reseñas de Enseñanza de la Historia, (19).

Aisenberg, B. y Lerner, D. (2008). Escribir para aprender Historia. Lectura y Vida, año 29, (3), 24-43. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a29n3/29_03_Aisenberg.pdf/view?searchterm=aisenberg+y+lerner

Aisenberg, B., Lerner, D., Azparren, M., Conde, J. M., Finocchietto, L., Larramendy, A., Lewkowicz, M., Murujosa, A. y Torres, M. (2020). La resistencia indígena a la conquista española como tema de enseñanza. Aportes desde una investigación didáctica. Colección Cuadernos del IICE, Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. http://iice.institutos.filo.uba.ar/publicacion/la-resistencia-ind%C3%ADgena-la-conquista-espa%C3%B1ola-como-tema-de-ense%C3%B1anza

Dirección Provincial de Educación Primaria, Subsecretaría de Educación, DGCyE (2023). Los Pueblos Diaguitas. Continuemos educando. https://continuemosestudiando.abc.gob.ar/contenido/los-pueblos-diaguitas/

Dirección Provincial de Educación Primaria, Subsecretaría de Educación, DGCyE (2023). Los Pueblos Diaguitas. Fichas. Continuemos educando. https://continuemosestudiando.abc.gob.ar/contenido/los-pueblos-diaguitas-fichas/

Lerner, D. (2017). Leer para aprender historia. Una investigación colaborativa protagonizada por equipos docentes. UNIPE: Editorial Universitaria-Sindicado Unificado de Trabajadores de la Educación de Buenos Aires. https://editorial.unipe.edu.ar/colecciones/herramientas/leer-para-aprender-historia-detail

Lerner, D. y Larramendy, A. (con la colaboración de Jakubowicz, J.) (2023). Escribir y aprender a escribir. Certezas e interrogantes. Revista Argentina de Investigación Educativa, 3(5), 29-64. https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/raie/issue/view/7

Lerner, D., Larramendy, A. y Benchimol, K. (2010). Tensiones de la escritura en el contexto escolar. Análisis desde una investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de contenidos históricos. En A. Vázquez, M. C. Novo, I. Jacob y L. Pelliza (comps.), Lectura, escritura y aprendizaje disciplinar. Libro digital de las Jornadas Nacionales Cátedra UNESCO de Lectura y Escritura. UNRC. Facultad de Ciencias Humanas.

Published

2025-06-13

Issue

Section

Dossier: La dimensión colectiva del trabajo docente