The voice of teachers in a continuos education process in mathematics. Reflections on teaching

Authors

  • Maria Candida Di Pierro Comunidade Educativa CEDAC, São Paulo, Brasil

Keywords:

Continuous training, Mathematics teaching, formative strategies

Abstract

This article describes and analyzes a proposal that integrated a training process in mathematics with elementary school teachers. The focus was on multiplicative mental calculus, using the conceptualization strategy that falls within the perspective considering that training processes should integrate and simultaneous address both the disciplinary and didactic dimensions of knowledge. The proposal is based on the principle of the teachers critical reflection on their own conceptions, recognizing them, making them explicit, and discussing them. The training proposal was organized with the aim of favoring, on one hand, the opportunity for teachers to expand or rework their mathematical knowledge and, on the other hand, to reflect on the didactic conditions that promote the appropriation of mathematical objects, in the classroom. The object of analysis is the very training process, placing it under consideration of the teachers; which means that the voices of the teachers are constitutive and give meaning to the training situation. It is considered important to provide teachers with experiences during their professional training that support the re-signification of their relationship with knowledge.

References

Agrasar, M. (2009). La resolución de problemas matemáticos en la clase de formación. Revista Novedades Educativas (Buenos Aires: Novedades Educativas), (226), 84-89.

Agrasar, M. y Chemello, G. (2008). Los conocimientos matemáticos en la formación de maestras y maestros. Qué y cómo aprenden matemática los que van a enseñar. 12(ntes) Enseñar Matemática. Nivel Inicial y Primer Ciclo (Buenos Aires: Ed. 12(ntes)), (3), 7-17.

Agrasar, M., Chemello, G., Chara, S. y Crippa, A. (n.d.[s.f.]) ¿Qué matemática debe aprender un maestro en la capacitación y cómo la aprende? – Clase virtual nº 6. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dges-sal.infd.edu.ar/sitio/upload/Matematica_Clase_6__Modulo_2.pdf

Castedo, M. (2007). Notas sobre la didáctica de la lectura y la escritura en la formación continua de docentes. Revista Latinoamericana de Lectura. Lectura y vida, 28(2), 6-18.

Charlot, B. (1991). La epistemología implícita en las prácticas de enseñanza de las matemáticas [Documento a partir de la conferencia dictada en Cannes en 1986].

Di Pierro, M. C. (2020) Situación de doble conceptualización: estrategia de formación orientada a reelaborar los conocimientos didácticos y matemáticos de los docentes [Trabajo final integrador]. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2082/te.2082.pdf

Itzcovich, H. (coord.). (2012). La matemática escolar: las prácticas de enseñanza en el aula. Buenos Aires: Aique.

Lerner, D. (2002). Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed.

Lerner, D., Torres, M. y Cuter, M. E. (2007). Situações de dupla conceitualização. En B. Cardoso (org.), Ensinar: tarefa para profissionais (pp. 71-101). Rio de Janeiro: Record.

Novembre, A. (2013). Aprendizajes matemáticos y didácticos de los docentes en instancias de capacitación. En C. Broitman (org.), Matemáticas en la escuela primaria (II) (pp. 237-264). Buenos Aires: Paidós.

Panizza, M. (2003). Conceitos básicos da teoria de situações didáticas. En M. Panizza et al. Ensinar matemática na educação infantil e nas séries iniciais. Análise e propostas (pp. 35-41). Porto Alegre: Artmed.

Parra, C. (1996). Cálculo mental na escola primária. En C. Parra e I. Saiz (orgs.). Didática da matemática – Reflexões psicopedagógicas (pp. 186-235). Porto Alegre: Artmed.

Sadovsky, P. (2005). La teoría de situaciones didácticas: un marco para pensar y actuar la enseñanza de la matemática. En H. Alagia y A. S. Bressan, Reflexiones teóricas para la educación matemática (pp. 13-68). Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Sadovsky, P. (2007). O ensino de matemática hoje. Enfoques, sentidos e desafios. São Paulo: Ática.

Sadovsky, P., Quaranta, M., Itzcovich, H., Becerril, M. y García, P. (2015). Producción matemático-didáctica: una experiencia de planificación colaborativa entre maestros e investigadores. En Secretaría de Investigación (UNIPE), Prácticas pedagógicas y políticas educativas: investigaciones en el territorio bonaerense (1ª ed., pp. 223-252). Gonnet: UNIPE: Editorial Universitaria.

Sadovsky, P., Quaranta, M. E., García, P., Becerril, M. M., y Pérez, M. P. (2021). Exploración de estrategias de enseñanza orientadas a la inclusión de todos los alumnos en la clase de matemática. Resultados de un trabajo colaborativo entre docentes e investigadores. Revista Educación Matemática, 33(2), 57-86.

Sessa, C. y Giuliani, D. (2008). Mirar la historia de la matemática para pensar en el aprendizaje y la enseñanza. 12(ntes) Enseñar Matemática. Nivel Inicial y Primer Ciclo (Buenos Aires: Ed. 12(ntes)), (4).

Published

2023-08-04

Issue

Section

Artículos