Grupo Lunes’ Collaborative Research. The role of students’productions in the different stages of our work

Authors

  • Laura Acosta
  • Marina Andrés
  • Valeria Borsani
  • Juan Brunati
  • Verónica Cambriglia
  • Enrique Di Rico
  • Fabiana Hortas
  • Nicolas Igolnikov
  • Juan Pablo Luna
  • Mariana Matovich
  • Cecilia Pineda
  • Carmen Sessa

Keywords:

Collaborative group, mathematics education, Students’ productions

Abstract

This is a paper produced by the collective of teachers Grupo Lunes, a collaborative research group. In this article we reflect on our ways of working, the problems we face, and how we collectively construct mathematical-didactic knowledge. We will especially analyze the role that students’ productions play in the different stages of our work: during the implementation, analysis and revision of the sequence; in the design and development of workshops for teachers; and in the elaboration of a document to communicate our proposal and the experiences during the implementations.

References

Artigue, M. (1995). “Ingeniería didáctica” en P. Goméz (ed.), Ingeniería didáctica en educación matemática (pp. 33-59) Una empresa docente.

Artigue, M. (2011a). L'ingénierie Didactique comme Thème d'étude. En amont et en aval des ingénieries didactiques. XVe école d’été de didactique des mathématiques. Editions La penséesauvage.

Artigue, M. (2011b). L'Ingénierie Didactique: un Essai de Synthèse. En amont et en aval des ingénieries didactiques. XVe école d’été de didactique des mathématiques. Editions La penséesauvage.

Baumgartner, E., Bell, P., Brophy, S., Hoadley, C., Hsi, S., Joseph, D., Orrill, C., Puntambekar, S., Sandoval, W. y Tabak, I. (2003). Design-Based Research: An Emerging Paradigm for Educational Inquiry. Educational Researcher, (32), 5-8.

Becerril, M., García, P., Pérez, M., Quaranta, M. E. y Sadovsky, P. (2023). Acuerdos institucionales, trayectorias de aprendizaje y recorridos de enseñanza. Discusiones en un grupo de trabajo colaborativo entre maestros e investigadores en didáctica de la matemática. Educación Matemática, (35), 145-169.

Broitman, C. (2022). Entrevista a Gérard Sensevy a cargo de Claudia Broitman. Archivos de Ciencias de la Educación, 16(21), e108. https://doi.org/10.24215/23468866e108

Borsani, V. (2023). La diversidad de conocimientos aritméticos de les estudiantes en el tránsito hacia una práctica algebraica [Tesis de maestría]. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Memoria Académica. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2798/te.2798.pdf

Brousseau, G. (1986). Fundamentos y métodos de la Didáctica de la Matemática. Recherches en didactique des mathématiques, 7(2), 33-115.

Brousseau, G. (1997). Theory of Didactical Situations in mathematics: Didactique des mathématiques, 1970-1990. Kluwer Academic.

Cambriglia, V. y Di Rico, E. (2023). La complejidad de un dispositivo de investigación colaborativa: sistema de recursos, nuevas tareas y tipos de conocimientos en juego. Análisis de Prácticas, (2), pp. 103-121. https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/analisispracticas/article/view/195

Delprato, M. F. (2013). Condiciones para la enseñanza matemática a adultos de baja escolaridad [PHD Tesis - Ciencias de la Educación]. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. https://oei.org.ar/caeu/wp-content/uploads/2018/05/Anexo-12-DELPRATO-DRADO-VF-2013.pdf

Desgagné, S., Bednarz, N., Lebuis, P., Poirier, L. y Couture, C. (2011). L'approche collaborative de recherche en éducation: un rapport nouveau à établir entre recherche et formation. Revue des sciences de l'éducation, 27(1), 33-64. https://www.erudit.org/fr/revues/rse/2001-v27-n1-rse369/000305ar.pdf

Fiorentini, D. (2004). Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente. En Borba, M. C. y Araújo, J. L. (orgs.), Pesquisa qualitativa em educação matemática (pp. 47-76), Autêntica.

Grupo Lunes. (2022). Una entrada al álgebra en vínculo con la aritmética. Revista Urania, (12), 8-20

Perrin-Glorian, M. J. (2011). L’ingénierie Didactique a l’interface de la Recherche avec l’enseignement. Développement de Ressources et Formation des Enseignants. En amont et en aval des ingénieries didactiques. XVe école d’été de didactique des mathématiques. Editions La penséesauvage.

Perrin-Glorian, M. J. (2019). A l’interface entre recherche et enseignement, les ingénieries didactiques. Actes du congrès: La TACD en questions, questions à la didactique (vol. 1, pp. yy-zz). CREAD. https://hal.science/hal-02314052/document

Ponce, H. (2024) Sobre la noción de confianza en un espacio de trabajo compartido por docentes e investigadores, en el marco de un estudio colaborativo. Análisis de las Prácticas, (3) 61-82. https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/analisispracticas/article/view/272

Sadovsky, P., Quaranta, M. E., Itzcovich, H., Becerril, M. M. y García, P. (2015). La noción de relaciones entre cálculos y la producción de explicaciones en la clase de matemática como objetos de enseñanza. Su configuración en el marco de un trabajo colaborativo entre investigadores y docentes. Educación Matemática, 27(2), 7-36.

Sadovsky, P., Quaranta, M. E., García, P., Becerril, M. M., e Itzcovich, H. (2019). Trabajo colaborativo entre docentes e investigadores en didáctica de la matemática. Reflexiones metodológicas. Revista digital Contextos de Educación, (26), 41-49.

Sensevy, G., Forest, D., Quilio, S., y Morales, G. (2013). Cooperative engineering as a specific design-based research. ZDM, (45), 1.031-1.043. https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-013-0532-4

Published

2025-06-13

Issue

Section

Dossier: La dimensión colectiva del trabajo docente